Penipuan dari uber

Tiada ulasan
Antara ciri2 pemilik "Ride Sharing Apps" sekarang ini ialah mengambil antara 10% hingga 25% dari setiap "ride" yang dibuat pemandu mereka. Potongan dibuat tanpa mengira kadar tambang "promo" mahupun tidak.

Dengan memanfaatkan kuasa teknologi dan wang, mereka akan memerah keringat pemandu supaya lebih produktif dengan persepsi pemandu akan mendapatkan "income" yang lebih baik, walhal hakikatnya, pendapatan merekalah yang akan terus meningkat.

Mereka juga berlepas diri dari menanggung sebarang risiko saman, kemalangan, kerosakan kenderaan dan lain2. Ini bermakna, mereka akan mengutip hasil dari setiap keringat pemandu berbanding syarikat teksi yang hanya mengutip sewa pada kadar harian/bulanan.

Di banyak negara, pemandu mereka mula "memberontak", namun tidak dipedulikan kerana;-

1. Mereka telah berjaya "mengangkat" diri mereka sebagai satu2nya "sumber pendapatan pemandu", dan

2. Mereka tidak peduli dengan "mogok" atau sebarang tindakan pemandu "lama" kerana mereka sedang dan akan terus "recruit" pemandu baru. Bilangan pemandu yang berpotensi menggantikan pemandu lama yang "mogok" adalah sangat ramai "seramai" semua pemandu yang memandu di atas muka bumi ini.

Maka, jika sebelum ini hanya pemandu teksi "diperhambakan secara moden" oleh pemilik syarikat teksi, mulai sekarang, pemandu kenderaan persendirian juga akan terperangkap dalam sistem perhambaan yang lebih zalim ini.

Ia akan terus berlaku sehingga "datang ketentuan Tuhan" yang seterusnya.








Sumber berita

berita-berita penipuan uber dan grabcar

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Letakkan komen anda disini.Segala komen adalah dihargai.
Terima Kasih