Gojek:Langkah kebelakang menteri belia

Tiada ulasan
gojek
FB Muhammad Najib

Harap masih belum terlambat untuk into scene hal Gojek ini.
Pandangan aku mudah.

Jakarta sedari awal ada ojek atau teksi motorsikal. Kemudian ia dimodenkan menjadi e-hailing motorsikal dan muncul jenama seperti Gojek, diikuti pesaing lain seperti Grabbike.

Kuala Lumpur pula tidak pernah ada khidmat teksi motorsikal. Kerana tiada kebergantungan terhadap sistem pengangkutan awam yang primitif ini yang menjadikan Kuala Lumpur lebih cepat menerima pakai pengangkutan rel LRT, monorel atau MRT walaupun populasi KL jauh lebih rendah berbanding Jakarta.

Jadi bila kerajaan nak bawa masuk Gojek, ia langkah kebelakang. Pengangkutan awam KL ini boleh sahaja mencapai taraf Singapura, Hong Kong, Tokyo atau Melbourne tapi sebaliknya kita pilih untuk jadi seperti Jakarta, Manila, Ho Chi Minh City atau Bangkok dengan ojek, bajaj, tuk tuk, habal habal, songthaew atau jeepney mereka.

Sebab itu tindakan kerajaan dahulu menghalang e-hailing motorsikal seperti Dego dan sebagainya adalah betul. Ia bukti komitmen Bapa Pengangkutan Awam, Najib Razak yang mahu memodenkan pengangkutan awam ibu kota agar ia selesa dan selamat.

Kalau kita terima pakai perkhidmatan seperti Gojek, kerajaan dan perancang bandar akan selesa dalam kepompong sendiri dan tiada rasa terdesak menaik taraf pengangkutan awam. Itu salah satu faktor Jakarta baru dapat merasa MRT mereka sendiri.

Cakap-cakap ahli politik bahawa Gojek ini akan membasmi masalah rempit dan mewujudkan peluang pekerjaan adalah tidak tepat pada pandangan aku.

Rempit ini masalah yang berlaku bukan kerana mereka tidak ada pekerjaan. Bersepah je rempit yang ada kerja sebenarnya. Kalau rempit tak bekerja itu ada kemungkinan sebab mereka masih belajar atau pun memang malas atau baru kena buang kerja. Yang selebihnya memang ada kerja dan berkemungkinan besar sekarang pun mereka sudah menjadi rider Grab Food atau Food Panda.

Dan kalau betul nak mewujudkan peluang pekerjaan, maka menteri belia perlu tanya diri sendiri adakah peluang pekerjaan yang mahu diwujudkan untuk golongan belia adalah sebagai penunggang teksi motorsikal? Kalau dulu kutuk BN dengan mengatakan bekerja sebagai pemandu Grab itu bukan satu peluang kerja yang berkualiti, takkan sekarang nak ubah pula dan kata bekerja sebagai rider Gojek itu satu peluang pekerjaan?

Seperkara lagi yang perlu kita ingat, naik motor ni bukanlah satu pilihan yang selamat. Sama ada kau melanggar atau dilanggar, dua-dua sakit. Macam kes mentimun dengan durian.

Mereka yang menunggang motor adalah atas faktor itu saja pilihan yang mereka ada. Kebanyakan atas sebab kekangan ekonomi. Hanya segelintir saja (macam pemilik superbike) yang naik motor kerana itu hobi mereka.

Tapi baik naik motor kerana ekonomi atau minat, kita kena sedar bahawa kematian atau kecederaan melibatkan motorsikal adalah tinggi. Dan angka ini boleh bertambah jika kita benarkan khidmat seperti Gojek di Kuala Lumpur. Bukan saja penunggang berisiko, pembonceng juga sama. Bezalah dengan rider Food Panda tergolek atas jalan. Yang sakit hanya dia dan makanan yang kau pesan.

Ya kalau di Jakarta khidmat Gojek atau Grabbike menjadi pilihan aku juga. Tapi rasanya tak perlu kita amalkan benda yang sama di Kuala Lumpur.

Cukuplah kita ada rider Grab Food dan Food Panda bersidai depan kedai makan, tak perlu kita tambah pula dengan rider Gojek bersidai sepanjang jalan macam di Jakarta.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Letakkan komen anda disini.Segala komen adalah dihargai.
Terima Kasih