Undang-undang baru e-hailing di California
PALO ALTO, AS / NEW YORK - Syarikat e-hailing Asia, Grab, Go-Jek dan Didi-Chuxing sedang mermerhati kesan ekonomi dari undang-undang California yang baru,yang memerlukan syarikat seperti Uber dan Lyft untuk melayan pemandu sebagai pekerja, layak mendapat faedah perlindungan dan gaji yang mahal.
Di bawah undang-undang baru, yang ditandatangani hari Rabu oleh Gov Gavin Newsom,penyelidik bebas terhadap mereka yang telah menubuhkan syarikat atau perniagaan bebas, yang perkerjanya bukan merupakan sebahagian daripada perniagaan teras syarikat,pekerjaannya langsung tidak berada di bawah seliaan syarikat pengendali.
Pekerja yang gagal memenuhi mana-mana kriteria tersebut akan diklasifikasikan sebagai pekerja yang dijamin dengan gaji minimum, membayar cuti sakit, faedah insurans kesihatan dan perlindungan lain. Undang-undang baru akan berkuatkuasa 1 Januari.
"Sebagai salah satu ekonomi terkuat di dunia, California sekarang menetapkan standar global untuk perlindungan pekerja untuk negeri dan negara lain yang perlu diikuti," kata Ahli Dewan Negeri California, Lorena Gonzalez, yang menulis undang-undang itu..
Bilangan pekerja e-hailing yang semakin meningkat di seluruh dunia kerana orang tertarik dengan gaya hidup di mana kerja tidak terikat mengikut masa atau tempat. Di Asia Tenggara, Grab dan Go-Jek mengungguli 4.5 juta dan 1.7 juta pemandu, yang sudah setanding dengan Uber, yang mempunyai 3,9 juta pemandu dan Lyft, dengan 2 juta orang.
Di Indonesia, pasaran terbesar di Asia Tenggara, paradigma pekerjaan e-hailing telah mencetuskan protes oleh pemandu Go-Jek dan Grab yang menuntut hak buruh, termasuk satu Mac lepas, ketika ribuan orang berdemo di hadapan Istana Merdeka di Jakarta. Perubahan peraturan di California boleh menjadi contoh dan mendorong mereka untuk meminta lebih banyak.
Tetapi hak pekerja bukan keutamaan bagi kerajaan Indonesia.Sebagai salah satu e-hailing yang jarang berlaku di rantau ini, Go-Jek berada dalam kedudukan yang baik dengan Presiden Indonesia Joko Widodo, yang melihat sebagai penting kepada ekonomi.
Didi-Chuxing dari China menikmati kelebihan yang sama, kerana Beijing telah menunjukkan sokongan sebagai perkongsian ekonomi dan menyatakan kesanggupan untuk menanggung beberapa tanggungjawab kebajikan bersama-sama syarikat.
Pada tahun ini, Majlis Negara China beralih ke kadar yang lebih rendah untuk sumbangan keselamatan sosial yang diperlukan oleh majikan dan memberi lebih banyak modal kerajaan ke dalam sistem kebajikan negara, dengan usaha yang lebih luas untuk "meringankan beban perniagaan dan memberi tenaga kepada entiti pasaran."
Ini bermakna bahawa Didi-Chuxing, yang disokong oleh SoftBank Group, Alibaba Group Holding dan Tencent Holdings, mungkin mempunyai lebih banyak ruang keselesaan daripada rakan baratnya.
Uber dan Lyft model ekonomi e-hailing.Cara perniagaan mereka,mendapatkan pelangan dan pemandu yang mendaftar sebagai pekerja bebas. Pemandu yang mengendalikan pekerjaan ini akan mendatangkan untung yang tinggi kepada kedua-dua syarikat, yang tidak mencatatkan keuntungan operasi sejak suku pertama tahun 2017, tempoh paling awal dengan data pendapatan yang disahkan.
Menurut anggaran Barclays, di bawah undang-undang baru, Uber akan dipaksa membayar $ 500 juta dalam kos tambahan tahunan, sementara Lyft akan menanggung $ 290 juta setahun. Morgan Stanley meramalkan bahawa Uber akan mengalami kos kenaikan 35% yang berkaitan dengan pemandu. Sekiranya perbelanjaan tersebut diserahkan kepada pelanggan,tambang di California akan meningkat sehingga 25% lebih mahal,menjadikan tempahan berkurangan 1-2%.
asia.nikkei.com
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
Tiada ulasan :
Catat Ulasan
Letakkan komen anda disini.Segala komen adalah dihargai.
Terima Kasih